Arkadiusz Klucznik

Konsultant programowy

Absolwent Wydziału Lalkarskiego PWST we Wrocławiu (specjalizacja: aktorstwo), Wydziału Sztuki Lalkarskiej PWST w Białymstoku (specjalizacja: reżyseria) oraz Podyplomowego Studium „Marketing w Kulturze” Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu.

W latach 1991 – 1993 pracował jako aktor w Teatrze Rozrywki w Chorzowie oraz we  Wrocławskim Teatrze Lalek, a następnie jako reżyser w teatrach w Polsce i zagranicą. Od 1991 roku wykładowca akademicki na wrocławskim Wydziale Lalkarskim AST oraz  Polytechnic of Art w Turku (Finlandia), Wyższej Szkoły Mediów ARTo w Jarvenpaa (Finlandia), Bilkent University i Hacettepe University w Ankarze (Turcja). Prowadzi wykłady, zajęcia i warsztaty w uczelniach i ośrodkach teatralnych na świecie – Salihara Theatre Center (Dżakarta; Indonezja), Narodowa Akademia Teatralna (Kijów; Ukraina), Shota Rustaveli Theatre and Film University (Tblilisi; Gruzja), Cukurova Univerity (Adana; Turcja), Akademia Teatralna JAMU (Brno; Czechy), Al Harah Studio (Beit Jala; Palestyna) oraz Thammasat Univerity (Bangkok; Tajlandia). Na rodzimej uczelni jest recenzentem prac magisterskich, dysertacji doktorskich i spektakli dyplomowych.

Na stałe współpracuje z UNICEF – Australia na Papui (Indonezja), prowadząc zajęcia dla studentów (STKIP Muhammadiyah Islamic University w Sorong) oraz trenerów UNICEF na polu aktywizacji sposobów edukacji dzieci i dorosłych za pomocą teatralnych metod dramowych.

W 1999 roku otrzymał stypendium rządu Finlandii i Polski, co umożliwiło  mu studia na Wydziale Reżyserii Światła Akademii Teatralnej w Helsinkach.

Ma na swoim koncie 56 reżyserii teatralnych w teatrach w Warszawie, Katowicach, Krakowie, Rabce, Lublinie, Kielcach, Zielonej Górze, Szczecinie, Wałbrzychu, Gdańsku, Rzeszowie, Łodzi, Będzinie, Lublinie oraz za granicą – w Turcji (Izmir), Słowacji (Trnava) Finlandii (Kangasala, Joensuu, Iisalmi).

W pracy artystycznej i dydaktycznej interesuje się teatrem muzycznym (temat doktoratu) oraz orientem w teatrze i teatrem orientu (temat autoreferatu habilitacyjnego). W pracy dydaktycznej zajmuje się teatrem lalek i teatrem maski, ze szczególnym uwzględnienie antycznej maski oraz maski zwierzęcej. Jego twórczość reżyserska skupia się w większości na młodym widzu – dzieciach i młodzieży – i użyciu funkcji poznawczej teatru, jako narzędzia edukacji.

W latach 2001 – 2003 byłem Vice-Prezydentem POLUNIMA – polskiego oddziału Międzynarodowego Stowarzyszenia Lalkarzy UNIMA. W latach 2010\17 był skarbnikiem Stowarzyszenia Dyrektorów Teatrów oraz przedstawicielem teatrów lalek w zarządzie Stowarzyszeniu Dyrektorów Teatrów.

Pełnił funkcję Dyrektora Naczelnego i Artystycznego Teatru Dzieci Zagłębia im. Jana Dormana w Będzinie (2001 – 2005) oraz Teatru im. Hansa Christiana Andersena w Lublinie (2007 – 2017). Obecnie jest konsultantem ds. programowych powstającego Teatru Kameralnego w Bydgoszczy.

fot. Andrzej Makowski

Arkadiusz Klucznik