Mariusz Napierała

Dyrektor

Scenograf, inscenizator i grafik. W 2000 r. ukończył Akademię Sztuk Pięknych w Gdańsku na Wydziale Malarstwa i Grafiki wraz ze specjalizacją ze scenografii. W roku 2019 r. uzyskał stopień doktora sztuki na Wydziale Architektury Wnętrz i Scenografii Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu. 

Współpracował m.in. z Teatrem Ateneum im. Stefana Jaracza w Warszawie, Teatrem Muzycznym ROMA w Warszawie, Teatrem Syrena w Warszawie, Teatrem Żydowskim im. Estery Rachel i Idy Kamińskich w Warszawie, Teatrem Wielkim im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu, Teatrem Muzycznym w Poznaniu, Operą Bałtycką w Gdańsku, Operą i Filharmonią Podlaską w Białymstoku, Operą Nova w Bydgoszczy, Operą na Zamku w Szczecinie, a także innymi scenami muzycznymi, dramatycznymi oraz teatrami lalki i aktora.

Spośród jego kilkudziesięciu realizacji scenograficznych znakomita część to przedstawienia muzyczne: opery, balety oraz musicale. Te ostatnie z biegiem lat stały się specjalnością artysty. Stworzył scenografie m.in. do musicali „Mamma Mia!”, „West Side Story”, „Evita”, „Jekyll & Hyde”, „Cabaret”, „Opera za trzy grosze”, „Skrzypek na dachu”, „Phantom”, „Rent”, „Crazy for You”, „Footloose”, „Once”, „Pippin”, „Rock of Ages”, „Next to Normal”, „Doktor Żywago”, „Nine” oraz „Aida“. Jego scenografia do opery „Rusałka A. Dvořáka w reż. niemieckiej reżyserki Kristiny Wuss została doceniona przez czasopismo „Teatr” w rankingu „Najlepsza, najlepszy, najlepsi” w 2012 r. W roku 2018 nominowany do Teatralnej Nagrody Muzycznej im. Jana Kiepury za scenografię do musicalu „Doktor Żywago”. Współpracował z wieloma wybitnymi twórcami teatru: Jerzym Gruzą, Stanisławem Tymem, Krzysztofem Materną, Wojciechem Kępczyńskim, Michałem Znanieckim, Krzysztofem Babickim, Jormą Elo, Paulem Chalmerem, Giorgio Madią, Kristiną Wuss, Andrzejem Poniedzielskim, Jackiem Mikołajczykiem, Jerzym Bielunasem, Arkadiuszem Klucznikiem, Jitką Stokalską i in.

Jest także autorem scenografii i kostiumów do widowiska „Jesus Christ Superstar” A. L. Webbera, które zostało wykonane z okazji 1050. rocznicy Chrztu Polski na Inea Stadionie w Poznaniu w 2016 roku przez Teatr Muzyczny w Poznaniu.

Brał udział w wielu wystawach poświęconych polskiej scenografii, dwukrotnie na Praskim Quadriennale Scenografii w latach 1995 i 2011 czy Muzeum Narodowym w Gdańsku – „Scenografia i formy przestrzenne” – w roku 2006. Jest także autorem licznych plakatów teatralnych. 

W latach 2016-17 był zastępcą dyrektora w Operze Bałtyckiej w Gdańsku, a od 2019 roku pełni funkcję dyrektora naczelnego i artystycznego Teatru Kameralnego w Bydgoszczy.

fot. Mariusz Napierała/Radosław Drygas

Mariusz Napierała